Fotbollen växer i USA

Det är sant att fotbollen växer så det knakar här i USA. Den sydamerikanska immigrationen skapare en tydligare fotbollskultur och sporten börjar sakta med säkert skaka av sig sin överklasstämpel. Tittarsiffrorna under VM är förvisso ned kraftigt, men med matcher mellan klockan åtta och två på dagen så jobbar faktiskt de flesta. Att USA inte är med påverkar förstås också.

VM-finalen visas nästan överallt här i DC, och vid National Harbor kommer det finnas en gigantisk storbildstv. Det är ändå inte det alla fotbollsintresserade pratar om i staden. Nej, i helgen spelar DC United sin första match på helt nya Audi Field, mitt i staden (nåja, nästan mitt i). Då kommer hemmapubliken även kunna jubla över klubbens stora nyförvärv, Wayne Rooney! Det ni!

Det är förstås alltid spännande med en ny arena, särskilt insprängt i cityläge vilket ger lite restriktioner. Det finns tex ingen parkering, det är tunnelbana som gäller, men arenan har ett samarbete med Spot Hero vilket ger strax över 3000 privata parkeringsplatser i närheten av Audi Field som kommer ta 20 000 åskådare. Andra detaljer från arenan är 1500 ståplatser där de olika supportergrupperna kan stå. Här finns det även förvaringen för tifon, trummor och så vidare.

Just supportergrupperna är ett problem just nu, och inte bara i DC. Det finns oftast en två tre olika falanger. I DC finns det Barra Brava (latinos) District Ultras (polskt, balkan) och den familjevänliga Screaming Eagles. Problemen med supportergrupperna är att särskilt Latinofalangen dansar, sjunger ”fula” ramsor, kastar öl och så vidare. Det står i stark kontrast med den upplevelse en familj får i övriga sporter i USA. Det här problemet försöker man delvis lösa genom att avsluta samarbeten med de lite mer ”ruffiga” supportergrupperna.

I princip har alla MLS-lag sålt billiga biljetter till supportergrupperna, som sedan sålt vidare ”sina” platser och gjort väldiga vinster på kuppen. I kombination med att lagen vill få fler åskådare har fler och fler lag dragit in den inkomstkällan för supportergrupperna och Barra Brava bojkottar premiären genom att inte sjunga och vifta med flaggor. Det märkliga för MLS är att man misslyckas med att få publik och tittarsiffror till sina matcher, trots att antalet utövare och antalet intresserade ökar. Delvis är produkten för dålig och delvis är man för inriktade mot fel målgrupp. Helt klart är att klubbarna satt sig lite som gisslan hos vissa supportrar och det är aldrig en önskvärd position från den sidan skrivbordet.

Pga det begränsade utrymmet på Audi Field har man byggt läktarna väldigt branta och ända in till planen. De närmast sittplatserna är två och en halv meter från planen och sedan stiger det i 35 graders lutning. De sittplatser som ligger längst bort har bara 40 meter till planen. Undrar vad det är på Stockholms Stadion?

Vi ser fram emot att dricka en öl på taket, kolla ut över Capitol och Monumentet och se ner på planen, men hur många matcher det blir vet vi inte. Den nya arenan gör iallafall att DC växer ytterligare ett steg som sportstad. Välkomna!