Steph-on droppade Nike till förmån för Under Armour – Who?

Under Armour är den oväntade uppstickaren som utmanar Nike och nu har ESPN skrivit en story om hur det gick till när världens just nu bästa basketspelare, Stephen Curry, tappades av jätten Nike 2013 till Under Armour.

Det är ingen smickrande story för den stora sporttillverkaren. Det var en extremt misslyckad pitch med feluttalade namn (Steph-on) och en powerpoint som uppenbarligen hade återanvänts från ett annat möte. Stephen Curry var 2013 upcoming och inte på den nivå han är idag men det är onekligen ett möte som har kostat Nike många sköna dollar sedan det inträffade. Hela storyn kan ni läsa här. http://espn.go.com/nba/story/_/id/15047018/how-nike-lost-stephen-curry-armour

Kevin Plank grundade Under Armour 1996 då han tyckte att de vanliga bomullströjorna som användes på den gamla goda tiden absorberade för mycket svett och var obekväma när de blev blöta. Ur detta föddes de lite mer blanka och lättare sporttröjorna som Under Armour saluför i alla möjliga tänkbara och otänkbara färger. Huvudkontoret var under de första åren, farmors källare i Georgetown i Washington D.C. 1998 blev dock farmors källare för liten och verksamheten flyttades till Baltimore.

Under Armour har på senare år ökat enormt i popularitet och är den solklara vinnaren på skolbussen. Bland kidsen i USA är Under Armour onekligen märket som du ska ha. På samma sätt som det var Levi’s jeans och Salomon ryggsäckar när vi växte upp, så är det Under Armour som gäller. I alla fall här i Maryland. Under förra året så gick Under Armour om Adidas som det näst bäst säljande sportklädesmärket i USA. Under Armours största profiler som man har kopplade till sig är Tom Brady (Amerikansk fotboll), Stephen Curry (Basket), Jordan Spieth (Golf), Andy Murray (Tennis), Bryce Harper (Baseball), Lindsey Vonn (Alpint, inte så konstigt att det inte höll med Tiger))

På skosidan så är marknadsandelarna inte riktigt lika bra. Skosatsning drog igång i slutet på 00-talet och där har man fortfarande mycket långt kvar till Nike som dominerar marknaden fullständigt. Bara på basketsidan så har Nike – Air Jordan som har en årlig försäljning på 2.5 miljarder dollar. Under Armour har dock dubblat sin tillväxt under senaste året. Mycket tack vare just Curry och hans basketskor. Siffrorna är dock väldigt blygsamma jämfört med jätten Nike. Försäljning totalt för footwear stannade på 167 miljoner dollar för Under Armour att jämföras med ca. 18 miljarder dollar för Nike. Det är långt kvar till herraväldet och de mest svårfrälsta, men potentialen är enorm och ett dragplåster som Curry ska inte underskattas. Lebron verkar dock tveksam.