Super Bowls puntfest blev en riktig partydödare

Söndagnattens Super Bowl blev på alla sätt en riktigt besvikelse. Trist, men när det betyder allra mest så levererade dessvärre inte produkten världens största show. I huvudsak så finns det tre anledningar till varför drygt 100 miljoner amerikaner bänkar sig framför TV’n när det är dags för Super Bowl. Med underhållning framför ögonen så vill folk se Matchen, Halftime show och Reklamen. Inget av ovanstående nådde upp till de som vanligt högt uppskruvade förväntningarna under söndagen.

Låt oss börja med matchen. Slutresultatet 13-3 med blott en touchdown är den lägsta sammanräknade poängsumman i Super Bowls historia. Det blev en riktigt sömnpiller och puntfest. En match långt ifrån värdig en Super Bowl. Ingen skugga över 2018 års Jets och Cardinals, men inte ens de hade varit stolta om de hade genomfört nattens match under försäsongen. Rams åtta första drives slutade samtliga med en punt. Det stod 3-0 i halvtid till Patriots vilket följdes upp med tre ytterligare poäng i tredje quartern. Denna gång dock av Rams. Matchen exploderade sedan i fjärde quartern med hela 10 poäng av Patriots. Obs, ett visst uns av ironi.

Det mest minnesvärda som skedde i matchen var att en punt studsade iväg 65 yards vilket är nytt Super Bowl rekord. Vi såg ETT spel i red zone under hela matchen. Totalt för båda lagen så lyckades man konvertera 6 av 25 third downs.

Reklamen då?

Vår högst subjektiva uppfattning är att inte ens reklamen höll den nivån som den brukar. Naturligtvis fanns det undantag men det var lite för mycket reklam för CBS egna program och få roliga filmer och i princip inga med något djupare budskap. Istället var det 90-tals revival som gällde med en ung Serena Williams, Backstreet Boys, Carrie Bradshaw och the dude. Bud light parade ihop sig med Game of Thrones och Andy Warhol käkade hamburgare. Kolla in reklamfilmerna här. Vi fick även se en påkostad reklam från NFL där Brady flashade sina ringar och Gurley sprang mer än vad han gjorde i hela matchen.

Maroon 5 glömde showen

Inför halftime showen var det mer prat om dem som inte var där och varför de som var där, var där. Allt utifrån ett Kaepernick. Artister förväntas visst tacka nej, men att alla andra ställer upp på hela Super Bowl konceptet ifrågasätts inte alls ur samma perspektiv. Cardi B blev ersatt av en gospelkör i deras gemensamma hit Girls like you.

Stora snackisen blev dock att Adam Levine tog av sig tröjan och visade hela sin bläckbetäckta kropp. Travis Scott och Big Boi gjorde två märkliga inhopp tillsammans med Maroon 5. Det gifte sig inte direkt när Adam Levine skulle spela gitarr till Travis Scott rapande.

Det kommer att bli fullt upp i sju månader för NFL’s PR avdelningen efter årets Super Bowl. Likt alla andra sporter så lever NFL på att vara underhållning. Championship Sunday eller semifinalerna som vi kan kalla dem på ren svenska blev en stor succé såväl spelmässigt som tittarmässigt, då de lockade 55 miljoner tittare, men när det är dags för Super Bowl så lockas ytterligare 50 miljoner till TV-apparaterna.

Frågan är om dessa 50 miljoner ganska ovana fotbollstittare blir sugna på att se nästa års match efter årets Super Bowl vars underhållningsvärde var ett riktigt lågvattenmärke. Det blir onekligen svårt att hålla uppe priset om 5 miljoner dollar för en 30 sekunders reklam om tittarna börjar svika. Publikens dom om söndagens Super Bowl är rätt hård.